button-muziek

button-link

Jan Hoeijmakers

Jan Hoeijmakers pasfotoOp 1 juli 2018 is Jan Hoeijmakers overleden.

Hij studeerde van 1956 tot 1960 op Christus Koning in Helmond.

Jan werd op 18 februari 1944 geboren als oudste zoon in een gezin van 3 kinderen. Jan gaf aan dat hij priester wilde worden, misschien wel aangespoord door een pater van SCJ, die pastoor van Elsendorp was. Hij ging op 12 jarige leeftijd naar Christus Koning in Helmond.

In Helmond was hij de vrolijke jongen onder de studenten met veel bravour en gein. Maar in zijn agenda schreef hij, dat hij de meisjes liever zag dan pater worden en zodoende verliet hij in 1960 de priester-opleiding.

Hij ging werken in het boerenbedrijf van zijn vader, welke hij later overnam en uitbreidde tot een varkens- en kippenbedrijf.

Als jonge jongen heeft jij zich actief voor de voetbal- en carnavalsvereniging ingezet. Of als speler, scheidsrechter of voorzitter, als Prins carnaval of redacteur van de voetbal- en carnavalskrant, hij was altijd vol enthousiasme erbij. In 1968 was hij met carnaval zelfs de 5e prins van CV De Peelvruuters en ging als prins Jan de tweede voor in het carnavalsplezier. Overal waar een feestje was - of hij organiseerde dat zelf – was Jan aanwezig met zijn gulle lach.

Maar ook was hij een sociaal betrokken en in 1986 was hij een van de 11 oprichters van de Dorpspartij en was van 1986 tot 1990 politiek actief in de Commissie Welzijn en Sport.

Om meer toekomstmogelijkheden te hebben, emigreerde Jan met zijn gezin – 2 dochters en een zoon - naar Luxemburg, waar hij in het plaatsje Basbellain – in het noorden - een boerderij opstartte. Mede omdat Jan zo gemakkelijk contacten kon leggen, was hij ook in Luxemburg in het verenigingsleven zeer actief. Maar ook in de politiek, waar hij zich vooral sterk maakte voor de buitenlanders, was hij nadrukkelijk aanwezig.

Na zijn pensionering verhuisde hij naar Alzingen. Hij was hier bekend als de “Tulpenwandelaar” – de Hollander - en de mensen waren altijd graag in zijn gezelschap. Zich inzetten voor anderen vond hij zeer belangrijk in zijn leven. Ook voor zijn kinderen stond hij altijd klaar, hij was de trouwste fan bij de concerten van Birgit, maar ook hun helpen bij allerlei karweitjes.

Maar “zijn” Elsendorp kon hij niet missen en ging er minimaal één keer per jaar toe om daar de contacten met zijn hartelijke lach te onderhouden. In 2017 heeft hij zijn vele vrienden en bekenden ontmoet en bij zijn afscheid zeiden velen tegen hem dit moeten we “dikker”doen, waarop Jan steevast zei “nie dikker…. wel vaker”.

Op 1 juli 2018 overleed Jan op 74 jarige leeftijd aan een ongeneeslijke ziekte. Op 7 juli 2018 heeft de kerkelijke afscheidsdienst en crematie in Luxemburg plaatsgevonden, maar op 18 augustus 2018 werd zijn urn naar zijn geboorteplaats Elsendorp gebracht, waar in een volle St. Christoffel kerk  een herdenkingsdienst gehouden werd en waarna hij op een door hem uitgekozen plaats met zijn geliefde natuur verenigd werd.